Streamingundersökningen 2022


Hösten är tillväxtsäsong för abonnemangsbaserade streamingtjänster som erbjuder utbud av filmer, serier och dokumentärer.
Inte så märkligt är det också den säsong då flera aktörer storsatsar vad gäller lanseringar och lockar nya användare genom annonsering och erbjudanden.


För att behålla abonnenter på en alltmer konkurrensutsatt marknad är konsumentengagemang A och O och syftet med Schibsteds Streamingundersökning är här att utvärdera effekten av annonsering för perioden, samt titta närmare på vad som driver preferens och inspiration för att locka till konsumtion och engagerade abonnenter.


Områden som undersökningen fokuserar på är bland annat:

  • Hur aktörer står sig gentemot varandra vad gäller kännedom, tänkbarhet och preferens
  • Hur erinran för reklam såg ut för perioden
  • Vad som får konsumenter att vilja teckna abonnemang/driver preferens
  • Vikten av appens egenskaper
  • Vilka aktörer hushållen i huvudsak är kunder hos idag och hur många tjänster de har i snitt
  • Vart användarna finner inspiration till sin innehållskonsumtion, vad de tittar på idag och topplista för hösten 2021


Källor: Mediavision, RM

Fler rapporter

Telekomrapporten 2023

I årets telekomrapport tittar vi närmare på vad som är viktigt på riktigt för konsumenter när de ska välja mobilabonnemang. Rapporten fokuserar bland annat på…

Telekomrapporten 2023

Reseundersökning 2023

En undersökning från Schibsted om svenskarnas reseplaner i en föränderlig omvärld. De flesta har inte undgått att resebranschen har haft några speciella år som påverkats…

Streamingbarometern 2023

Trenden är tydlig – svenskarna kan inte få nog av streaming. Det fastslår tv.nu i sin nya användarundersökning Streamingbarometern som analyserar trender på streamingmarknaden för…