Reseundersökning 2023

En undersökning från Schibsted om svenskarnas reseplaner i en föränderlig omvärld.

De flesta har inte undgått att resebranschen har haft några speciella år som påverkats av omvärlden. Men efter några år av omfattande reserestriktioner är svenskarna mer ressugna än någonsin. Det stora intresset av resande har dock kantats av en hel del utmaningar som pandemi, passkaos, klimatångest och flygstrejk för att nämna några av dem. Inte nog med det så är vi också inne i en lågkonjunktur som påverkar många av hushållens plånböcker.

Att de speciella åren med många utmaningar och oro påverkar oss som resenärer är givet men vad är det vi är oroliga över, hur tror vi att vi kommer resa de närmsta året, blir tryggheten inför en resa viktigare och påverkar lågkonjunkturen de ressugna svenskarna? Det är några frågor vi försöker få vägledning i genom frågeställningar i den här reseundersökningen. Syftet med undersökningen är att få insikt i de svenska hushållens resplaner och hur vårt resande blivit påverkat av omständigheterna i världen.

Fler rapporter

Telekomrapporten 2023

I årets telekomrapport tittar vi närmare på vad som är viktigt på riktigt för konsumenter när de ska välja mobilabonnemang. Rapporten fokuserar bland annat på…

Telekomrapporten 2023

Streamingbarometern 2023

Trenden är tydlig – svenskarna kan inte få nog av streaming. Det fastslår tv.nu i sin nya användarundersökning Streamingbarometern som analyserar trender på streamingmarknaden för…

Retailrapport 2023

En undersökning från Schibsted om konsumentbeteenden under lågkonjunktur Under de senaste åren har världen påverkats av en rad omständigheter som inte minst sagt har påverkat…