Nyhetsmedier och den digitala kundesan Nyhetsmedier och den digitala kundesan – Schibsted for business

Nyhetsmedier och den digitala kundesan


I den här studien har vi tittat på hur nyhetsmediernas kanaler står sig i den digitala köpresan och om annonsörerna har rättvis fördelning av mediebudget – överinvesterar alternativt underinversterar i något enskilt medieslag.

Fokus ligger på effektivitet, även kallat ROI, som handlar om hur mycket man får tillbaka per investerad krona. I studien tar man hänsyn till den påskyndade digitaliseringen som skedde i samband med Covid-19. Särskiljande för denna studie är att man studerat både den direkta effekten på affärs-KPI och indirekta effekter via sök och hemsida. 

Nyhetsmedier och den digitala kundresan

Fler rapporter

Streamingbarometern 2022

Hur mycket tid lägger egentligen svensken på att leta efter en ny serie att streama? Och kommer antalet streamingtjänster per hushåll öka framöver? Det och…

Schibsted Synergy Study

En studie genomförd av Schibsted tillsammans med Acceleration, GroupM. Studiens fokus består i att identifierar vilka faktorer som bygger framgångsrika kampanjer inom display annonsering. Genom…

Politisk kommunikation

I den här undersökningen tittar vi närmare på nyhetsmedier som kanaler för politisk annonsering. Undersökningen tittar även närmare på den strategiska politiska kommunikationen och om…