Nyhetsmedier och den digitala kundesan


I den här studien har vi tittat på hur nyhetsmediernas kanaler står sig i den digitala köpresan och om annonsörerna har rättvis fördelning av mediebudget – överinvesterar alternativt underinversterar i något enskilt medieslag.

Fokus ligger på effektivitet, även kallat ROI, som handlar om hur mycket man får tillbaka per investerad krona. I studien tar man hänsyn till den påskyndade digitaliseringen som skedde i samband med Covid-19. Särskiljande för denna studie är att man studerat både den direkta effekten på affärs-KPI och indirekta effekter via sök och hemsida. 

Nyhetsmedier och den digitala kundresan

Fler rapporter

Telekomrapporten 2023

I årets telekomrapport tittar vi närmare på vad som är viktigt på riktigt för konsumenter när de ska välja mobilabonnemang. Rapporten fokuserar bland annat på…

Telekomrapporten 2023

Reseundersökning 2023

En undersökning från Schibsted om svenskarnas reseplaner i en föränderlig omvärld. De flesta har inte undgått att resebranschen har haft några speciella år som påverkats…

Streamingbarometern 2023

Trenden är tydlig – svenskarna kan inte få nog av streaming. Det fastslår tv.nu i sin nya användarundersökning Streamingbarometern som analyserar trender på streamingmarknaden för…